søndag 5. januar 2014

Hans Majestets Drage

Tittel: Hans Majestets Drage
Originaltittel: His Majesty's Dragon
Forfatter: Naomi Novik
Serie: Temeraire#1
Sider: 365
Sjanger: Historisk/Fantasy
Terningkast: #5

Napoleons hær marsjerer gjennom Europa og flåten hans truer Storbritannia. Kampene utkjempes ikke bare til lands og til vanns, begge sider har også en flygende styrke bestående av drager. Romanens handling er lagt til napoleonskrigene og den er en blanding av europeisk krigshistorie og fantasy.
Hans majestets drage er den første boken i Temeraire-serien , en spennende blanding av fantasy og europeisk krigshistorie. Her møter vi en uvanlig intelligent og spesiell drage som sendes på mange spennende eventyr i den engelske kongens tjeneste.

Jeg synes:
Jeg ble egentlig mest tiltrukket av denne boken på grunn av coveret. Etter at jeg leste boka så må jeg si at jeg likte den veldig godt. Det var veldig mange navn å holde styr på, men jeg klarte å plukke med meg de viktigste.
Jeg liker Granby veldig godt fordi han tørr å si hva han mener. Dessuten så håpet jeg at Granby skulle bli medlem av mannskapet til Temeraire!
Jeg likte ikke så godt romansen mellom Jane Roland og Laurence. Det gjorde ikke historien dårligere akkurat, men jeg synes ikke det hadde vært nødvendig med en "romanse".
Jeg likte også veldig godt Praecursoris, Lily, Excidium og Maximus. Selv om Praecursoris var litt....vet ikke hvordan jeg skal si det (dere skjønner dere som har lest boka). Jeg synes måten han ble beskrevet på gjorde ham så grasiøs.

Historien utvikler seg ikke så mye omgangen. Det er ikke så stor spenning på starten, men jeg liker så godt handlingen om å trene sin egen drage. Hadde ikke det vært fantastisk! Jeg føler at Laurence er så heldig som ble "faren" til en så praktfull og spesiell drage.

!SPOILER! Det overrasket meg litt da Sir Edward Howe sa at Temeraire var en Celestial og ikke en imperial. Jeg visste det med en gang da de begynte og snakke om rasen til Temeraire, men jeg visste ikke at Temeraire var en Celestial !SPOILER!

Denne boka kommer definitivt på favoritthylla, men jeg var nettopp på biblioteket og den andre boka, "Trone av jade" var ikke inne.......får vente da:)                                                         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar