lørdag 15. mars 2014

Drageløperen av Khaled Hosseini

"Drageløperen" av Khaled HosseiniTittel: Drageløperen
Originaltittel: The Kite Runner
Forfatter: Khaled Hosseini
Sider: 382
Sjanger: Historical Fiksjon
Terningkast: #6

Året er 1975, og tolv år gamle Amir fra Kabul ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Amirs venn Hassan lover å hjelpe til. Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Amir misunner likevel hans naturlige mot, og ikke minst hans plass i farens hjerte. På turneringsdagen skjer det noe katastrofalt som gjør at guttene mister kontakten med hverandre. Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først etter mange år vender Amir tilbake til Afghanistan. Kanskje dette er hans sjanse til å gjøre opp for seg.

Jeg synes:
Jeg har akkurat blitt ferdig med denne boka og jeg må bare si at dette er den mest følelsesladde boka jeg noen sinne har lest. Denne boka inneholder så mange visdomsord, så mange følelser. Det er rart hvor mye denne boka faktisk inneholder.


"Når du forteller en løgn, stjeler du retten til sannhet fra noen. Når du fusker, stjeler du retten til rettferdighet"


Denne boka handler om en gutt som heter Amir som bor i Afghanistan sammen med faren sin og to tjenere, som her hazarer. Amir er venn med den ene tjeneren som heter Hassan(de er like gamle). Hassa føler at han aldri har fått anerkjennelse fra faren sin Baba, og Amir er villig til å gi slipp på vennskapet med Hassan for å få Baba sin anerkjennelse.


"For deg, tusen ganger til"


Jeg liker ideen med at Khaled bruker mange muslimske ord. Jeg kunne jo noen av ordene siden vi nettopp har hatt om Islam på skolen, men jeg synes det var bra at han hadde en ordliste bak i boka(det minnet meg litt om Heroes og Olympus-bøkene).

Denne boka er helt fantastisk. Jeg ble helt målløs over hvor mye denne boka inneholder. Jeg kunne ikke se for meg det som skjedde videre i teksten, tvertimot, jeg ble overrasket nesten hele tiden.
Dette er en rørende bok, og jeg synes slutten var så bra. Det bare passet så bra. . . Jeg vet ikke hva jeg skal si. . .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar