torsdag 6. mars 2014

Hobbiten

Tittel: Hobbiten
Originaltittel: The Hobbit
Forfatter: J.R.R. Tolkien
Sider: 283
Sjanger: Fanatsy
Terningkast: #6

Hobbiten Bilbo Lommelun lever et bedagelig og stille liv i hobbithullet sitt, helt til trollmannen Gandalf en dag dukker opp sammen med 13 dverger og vil ha Bilbo med på et eventyr. Dvergenes plan er å røve den veldige skatten som voktes av den grusomme dragen Smaug. Bilbo nøler, og vil helst ikke utsette seg for noe farlig eller spennende. Til slutt blir han overtalt, og overrasket både seg selv og de andre med sin rådsnarhet og sine ferdigheter som innbruddstyv.

Jeg synes:
Bilbo Lommelun drar motvillig med på reisen til Ensomfjellet for å kreve tilbake riket til dvergene og atter få en konge under fjellene.
På resien møter Bilbo og hans følgesvenner mange farer. De må gjennom Tåkefjellene, og Myrkskog. De møtte skogsalvene og alvene i Kløvendal.


"Aldri le av levende drager, Bilbo din tosk!"


Jeg synes alle dvergnavnene var morsomme, spesielt da det var så mange: Balin, Dvalin, Dori, Nori, Ori, Oin, Gloin, Bifur, Bofur, Bombur, Fili, Kili og Thorin Eikenskjold. De møter mange venner på reisen og mange som vil dem vondt, men det ender alltid godt til slutt.

Dette var en bok som jeg koste meg veldig med, fordi dette er en typisk "meg" bok. Jeg liker å lese fantasy-bøker, og dette er jo en fantastisk fantasy-bok. Jeg har Ringenes Herre på hylla, men jeg tror jeg venter litt med den, men jeg gleder meg.

1 kommentar:

  1. Du burde glede deg til Ringenes herre. Den er min favorittbok #1!

    SvarSlett