tirsdag 4. mars 2014

Mister Monday

"Mister Monday (The Keys to the Kingdom)" av Garth NixTittel: Mister Monday
Forfatter: Garth Nix
Serie: The Keys to the Kingdom#1
Sider: 448
Sjanger: Fantasy
Terningkast: #5

Mister Monday slowly reached inside the left of his silk robe and pulled out a slender metal spike . . . He spoke too quickly for Arthur to make out what he was saying. He didn't slow down until he reached the final few words.                "And so let the Will be done."

Jeg synes:
Denne boka er starten på en serie med 7 bøker. På starten i boka, da er det veldig mange forklaringer, men etter hvert som man kommer videre til hovedpersonen, Arthur Penhaligon, blir det mye lettere. Jeg synes det er fantastisk hvordan Garth Nix har klart og komme på alt dette.

The Secondary Realms, The House, The Lower House, The Far Reaches......osv
Til og med alle skapningene: The Fetchers, The Nithlings, The Bibliophages....osv
Jeg har ikke akkurat noe å oversette dette til, men jeg tipper det har vært en hard jobb for den som har oversatt boka til norsk.
Helt på starten, da var det så mange ting jeg lurte på. Hvorfor kom Sneezer og Mister Monday til Arthur?
Hvorfor ga Mister Monday, The Minute hand av The key til Arthur? Fikk jo vite det etter hvert, men jeg hadde veldig mange spørsmål!

                                   Seven Days. Seven Keys.

                                     One Mysterious Book.

                         One Strange House Filled With Secrets


Arthur er jo bare 12 år, men for meg virker han mye eldre. At en 12-åring kan klare alt det!
Jeg synes handlingen er ganske lang, fordi da Arthur var på The Improbable Stair da tenkte jeg: Nå er jo boka snart ferdig fordi han er jo snart fremme ved Mister Monday, men det kom jo mange hindre i veien da.
På starten av boka tenkte jeg at Leaf og Ed kom til å bli med Arthur til The House, men de gjorde ikke det da. Jeg likte ganske godt Leaf, men hun var ikke med så ofte i boka.
Da Suzy kom og hjalp Arthur tenkte jeg at hun var en skikkelig rebelsk jente som alltid brøt reglene. Det var jo delvis riktig. Hun virket mye eldre enn hun var. Det gjorde egentlig alle i boka!

Denne boka fikk jeg til jul, og jeg har ønsket den lenge. Jeg har ikke fått startet på den tidligere fordi jeg har en tendens til å låne bøker på biblioteket. Dette er jo en av de første bøkene jeg har lest på engelsk, og jeg synes det har godt ganske bra. Jeg har kjøpt resten av bøkene, så de står på hylla og venter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar