onsdag 16. april 2014

Sir Thursday av Garth Nix

"Sir Thursday (The Keys to the Kingdom)" av Garth NixTittel: Sir Thursday
Forfatter: Garth Nix
Serie: The Keys to the Kingdom#4
Sider: 427
Sjanger: Fantasy
Terningkast #4

"Sir Thursday has drafted you," said Dame Primus. "Every Denizen must do their century of military service-"
"Century!" exclaimed Arthur. "I can't spend a hundred years in the army!"

Jeg synes:
Dette er fjerde boka i The Keys to the kingdom-serien, og Arthur må igjen stå til tjeneste.
Men denne gangen er det annerledes. Arthur kommer seg ikke tilbake til sin egen verden fordi det er noen som har tatt hans plass. Noen som ser akkurat ut som ham. Arthur ber venninnen Leaf om å ordne opp sakene som skjer hjemme i London, mens Arthur har noe helt annet han må gjøre. Han har nemlig blitt tilkalt til militæret, og alle i The House må bruke 100 år i militæret. Og militæret blir styrt av ingen andre enn Sir Thursday.

The Keys to the Kingdom har fått en ny driv over seg, og denne boka var egentlig forbausende bra. Etter Grim Tuesday, fikk jeg små forhåpninger for Drowned Wednesday, men den viste seg å være ganske god. Men jeg var fortsatt litt skeptisk til Sir Thursday. La meg bare si at Sir Thursday er en av de beste bøkene til nå.

Jeg begynner å bli litt knyttet til alle karakterene i denne bokserien nå, og da er det veldig gøy å lese om dem. Alle eventyrene de har vært på, har jeg også på en måte vært med på.
I denne boka har de også forskjellige fortellere, i tredje person. Leaf forteller om hvordan det går, når hun må sette en stopper for The Skinless Boy, som har tatt over livet til Arthur. Og Suzy forteller også litt, men ikke like mye som Leaf.
Jeg synes det var veldig morsomt å lese om Leaf. Det er ikke så mange kvinnelige personer i bøkene, så det var morsomt å lese om henne.

I denne boka er det ikke bare å få tak i The Fourth Key som er hovedproblemet. Det er også fullt kaos i The Great Maze, Sir Thursday's rike, og Arthur blir selvfølgelig en viktig person i dette problemet. Det var fint at det kom noen nye problemer også, i tillegg til alle som allerede eksisterer, fordi da leser man på en måte ikke om det samme som i de forrige bøkene.

Jeg ble positivt overrasket over denne boka, men jeg skal ikke starte med Lady Friday med en gang.

Bokanmeldelser av tidligerere bøker:
Mister Monday#1
Grim Tuesday#2
Drowned Wednesday#3

Bildet ble hentet her:
https://bokelskere.s3.amazonaws.com/7643fd0dcfd2200f012c68ddeafdd2684b635a636a3f8f1db2afffca.jpeg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar