søndag 31. august 2014

More Than This av Patrick Ness

"More Than This" av Patrick NessTittel: More Than This
Forfatter: Patrick Ness
Sider: 478
Sjanger: Dystopi
Terningkast: #6

A boy drowns, desperate and alone in his final moments. He dies.

Then he wakes, naked, bruised and thirsty, but alive.

How can this be? And what is this strange, deserted place?

As he struggles to understand what is happening, the boy dares to hope. Might this not be the end? Might there be more to this life, or perhaps this afterlife?


Jeg synes:
Jeg kjøpte denne boka da jeg var i England for noen måneder siden. Boka så veldig kul og mystisk ut, så jeg måtte bare kjøpe den. Bak boka sto det også noe som virket veldig spennende; et eventuelt liv etter døden, eller hva som skjer etter døden. Det er jo noen veldig interessante spørsmål. Men jeg må bare si at boka tok en helt annen retning enn det jeg hadde forventet.

Boka starter med at en gutt, Seth, drukner. Ja! Han drukner i første setning! Det er litt rart, men det funket veldig bra. Man får ikke vite så mye mer enn det. Det gjør alt veldig mystisk, og da fikk jeg lyst til å lese videre.
Seth dør. Men så våkner han. Han er helt alene, ingen andre er i nærheten. 
Alt blir så spennende når du ikke vet noen ting. Da vil man vite hva som skjer, og man får bare vite det med å lese boka.
Jeg liker også veldig godt at det kommer forskjellige teorier fra Seth om hvor han er, og hva som har skjedd. Noen ganger trodde jeg endelig at Seth hadde funnet ut av noe, men så blir den teorien ødelagt. I tillegg blir jeg så spent når han finner ut av noe. Man føler virkelig spenningen i Patrick Ness sin skrivemåte.

Seth har også "på en måte" mistet hukommelsen. Måten Patrick Ness deler informasjonen om Seth sin fortid er utrolig kul og smart. Seth får "flashbacks". Da får man vite veldig mye viktig informasjon om Seth sitt liv, og jeg synes det var en superbra idé. I tillegg gjorde det historien mer levende og mer interessant. 

Tittelen er også veldig interessant. Når man leser tittelen, tenker jeg ihvertfall med en gang på livet etter døden, eller om det er noe mer etter døden. Men boka inneholder noe helt annet enn det jeg hadde forestilt meg. Boka er både rørende, spennende og noen ganger litt skremmende. Man kan også lære mange viktige ting om livet i denne boka. Jeg har ihvertfall lært mye.

Jeg synes at det er så trist at det bare er en enkeltbok og ikke en serie. Patrick Ness kunne sikkert ha skrevet en serie om den verden han har skapt. Det hadde vært sinnsykt kult!
Men Patrick Ness har mange andre bøker som jeg definitivt skal lese. Han har nå offisielt blitt en av mine favorittforfattere. Etter bare en bok!
Anbefales til alle som har gode nok leseferdigheter!

Bildet ble hentet her:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61eC4x79esL._SL160_.jpg

2 kommentarer:

  1. Så gøy at du også likte More Than This :) Jeg elsket boka, og er en stor fan av Patrick Ness' bøker. Du MÅ lese hans Chaos Walking-trilogi, (min favorittserie)! Patrick Ness skriver fantastisk og genialt, og det er ikke mulig å ikke like bøkene hans. Selv har jeg veldig lyst til å lese A Monster Calls, som virker veldig bra! Har du hørt om den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har veldig lyst til å lese A Monster Calls.
      Jeg vil definitivt lese alle bøkene til Patrick Ness:)

      Slett