søndag 31. august 2014

Prodigy av Marie Lu

"Prodigy - A Legend Novel" av Marie LuTittel: Prodigy
Forfatter: Marie Lu
Serie: Legend#2
Sider: 354
Sjanger: Dystopi
Terningkast: #5

MISSING

JUNE IPARIS 


       Agent, Los Angeles City Patrol,                                   
15, Female, 5 Ft 4 In.                                  
350 000 Republic Notes Reward                               
                         

IF SEEN, REPORT                          

IMMEDIATELY TO YOUR                          

LOCAL OFFICIAL                       


That's what the Republic wants their people to think.
That I'm missing.
What they don't say is they want me dead.
I helped Day, the country's most notorious criminal,
escape his execution, aided the rebel Patriots in a staged uprising and turned my back on the republic.

But I won't turn my back on Day. . .

Jeg synes:
Dette er jo den andre boka i Legend-serien, og jeg startet med den med en gang etter jeg hadde lest Legend. Jeg må si at jeg liker denne serien veldig godt, selv om det er noen få ting som irriterer meg.

Nå er både June og Day kriminelle, og de må holde seg skjult.
Sammen prøver de å påkalle the Patriots, fordi de trenger hjelp til å redde Eden, broren til Day. Men alt blir fort snudd på hodet.

Jeg liker veldig godt denne boka, og jeg synes at den er bedre enn Legend. Historien er mye mer spennende, og jeg liker hvilken retning handlingen tar underveis i boka. Selv om ikke alt var så overraskende var det fortsatt ganske spennende å lese. Det var noen steder der jeg gjettet hva som kom til å skje, og jeg synes det var litt innlysende. . . 
Romansen mellom Day og June irriterer meg fortsatt. Det er ikke fordi jeg ikke liker dem sammen, det er bare fordi romansen føles ikke ekte. Jeg kjøper den ikke. Kjærlighetshistorien deres kunne vært mye bedre, syns nå jeg!

Skrivestilen, til Marie Lu er veldig lett å forstå. Hun skriver på en ganske enkel måte, med mange interessante ord. Hun bruker på en måte ikke de samme ordene om og om igjen. Og da blir det ikke kjedelig og gjentakende, men det blir interessant å lese om.

Jeg leste en annen anmeldelse av denne serien, og der sto det at han/hun synes at Day og June er altfor like.
Det kan jeg være litt enig med. De tenker på samme måte, de snakker på samme måte. Hvis de bare hadde noen egenskaper som gjør dem litt mer ekte. Karakterene er litt endimensjonale, og ikke alltid så troverdige. Så det kan kanskje Marie Lu jobbe litt med. 

Men ellers synes jeg at boka var kjempespennende, og jeg liker definitivt denne serien!
Serien passer best til ungdom mellom 10-15 år synes nå jeg, men jeg tror at alle kan ha glede av å lese serien:)

Anmeldelser av tidligere bøker:

Bildet ble hentet her:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ANacXE09L.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar