søndag 30. november 2014

The Selection av Kiera Cass

The Selection (The Selection, #1)Tittel: The Selection
Forfatter: Kiera Cass
Serie: The Selection#1
Sider: 327
Sjanger: Dystopi, Romanse
Utgivelsesår: 2012
Terningkast: #5

For thirty-five girls, 
the Selection is the chance of a lifetime.

The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeus Prince Maxon. 

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she begins to realize that the life she's dreamed of may not compare to a future she never imagined.

Jeg synes:
Det er ikke sånne bøker jeg vanligvis leser, men jeg box-settet av hele serien kostet bare 115 på CDON.COM, så jeg måtte kjøpe den. Box-settet inneholder fire bøker, så derfor var det ganske billig.
Når jeg sier at jeg ikke vanligvis leser sånne type bøker, da mener jeg romanse. Jo, jeg har lest kjempemange bøker som inneholder en romanse, men i denne boka er romansen "hovedplottet" føler nå jeg. Men jeg hadde ikke stort imot det.

Hele boka foregår i Illéa, framtidens Nord-Amerika. Illéa er delt opp i kaster fra 8 til 1. Alle kastene har forskjellige jobber og måter å tjene penger på. Kongefamilien er 1, kjendiser er 2; modeller, atleter, politikere, men også politi, brannmenn og militæret. Sånn fortsette det. Amerika Singer er i kast 5, musikerne, artistene og kunstnerne. Man er egentlig ganske fattig i kaste 5, men det går an å bli rikere eller å få en høyere kaste hvis man for eksempel blir kjent for kunsten sin, eller musikken sin osv, noe som skjedde med broren til America.
Når alle jentene i Illéa for tilbud om å melde seg på the Selection, kan ikke America avslå. Man mottar nemlig pengebidrag til familien sin hvis man blir valgt til å være med. Men America er helt sikker på at hun ikke blir valgt, men hun melder seg på allikevel. Og gjett hva som skjer! Hun er 1 av
35 jenter som blir valgt til å konkurrere om Prince Maxon og prinsesse-tittelen.

Det er selvfølgelig et "love-triangle" i boka, siden America allerede er forelsket i en annen når hun blir med i the Selection, men det merker man ikke stort av i bok 1. Jeg har lest resten av serien, så jeg vet hvordan det utvikler seg. Men i the Selection, så leser man mest om hvordan forholdet til America og Maxon utvikler seg. Det var egentlig ganske underholdende å lese om, siden America hadde blandede følelser for Maxon på starten. Hun hatet ham. . .

Boka er definitivt underholdende, og en skikkelig "page-turner". Jeg hadde ikke forventet å like denne boka så godt, men det gjorde jeg. Slutten ødela litt for meg, men det er på grunn av hovedpersonen. Hun kan være veldig irriterende til tider, og noen av valgene hun tar er så dumme! Jeg hadde likt boken mye bedre hvis slutten var annerledes, men den passer med tanke på resten av serien. Men jeg anbefaler virkelig denne serien hvis du er ute etter en kort og lettlest bok:)

Bildet ble hentet her:
https://d.gr-assets.com/books/1322103400l/10507293.jpg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar