søndag 6. september 2015

Heir of Fire av Sarah J. Maas

Heir of Fire (Throne of Glass, #3)Tittel: Heir of Fire
Forfatter: Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass#3
Sider: 562
Sjanger: Fantasy
Utgivelsesår: 2014
Terningkast: #3

Celaena Sardothien has survived deadly contests and shattering heartbreak—but at an unspeakable cost. Now she must travel to a new land to confront her darkest truth...a truth about her heritage that could change her life—and her future—forever.

Meanwhile, brutal and monstrous forces are gathering on the horizon, intent on enslaving her world. To defeat them, Celaena must find the strength to not only fight her inner demons but to battle the evil that is about to be unleashed.


Jeg synes:
Jeg har lenge hatt lyst til å lese Heir of Fire, boken alle elsker. Med alle, mener jeg absolutt alle! Jeg har nesten ikke sett noen som ikke liker denne boka. Så du kan godt si at jeg hadde høye forventninger. Jeg skulle så gjerne vært en av de som elsket denne boka, men det er jeg dessverre ikke. Jeg likte den, men den er ikke den beste i serien etter min mening.

Begynnelsen av boka var skikkelig god, og jeg likte veldig godt retningen som handlingen tok. Men etter hvert som jeg leste videre, kjedet jeg meg litt. Hvorfor, det vet jeg ikke. Det skjedde masse spennende i boka, men det interesserte meg ikke særlig. Samtidig var jeg på en skoletur, så da fikk jeg ikke lest noe. Jeg hadde egentlig ikke så lyst til å plukke opp boka bare for å lese. Jeg leste mest bare fordi jeg ville bli ferdig med den.

Noe som irriterer meg litt med denne serien er karakterene. Spesielt Celaena. Hun er veldig arrogant og tror hun er så mye bedre enn alle andre. Samtidig bruker hun alt for mange utropstegn! Jeg skjønner henne ikke helt som karakter. Jeg liker henne, men noen ganger kan hun bli litt for mye. Hun er for perfekt, og jeg liker ikke karakterene som er perfekte, som blir skrytt opp i skyene. Og det blir nemlig Celaena.
I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor alle andre karakterer i serien elsker henne. Alle synes hun er så fantastisk. Det er også en av tingene som irriterte meg. Hvorfor bedårer alle henne når hun bare er arrogant og selvopptatt tilbake? Ikke misforstå meg, hun har sin følsomme side og jeg skjønner hvorfor hun er slik hun er; hun har gått gjennom en del. Men jeg liker ikke å lese om overlegene karakterer.
Jeg liker Rowan veldig godt da, fordi han setter Celaena på plass. Han er skikkelig badass, og han var favorittkarakteren min i denne boka, sammen med Manon.
Jeg er ikke sikker på hvordan jeg føler ovenfor kjærlighetsdramaet lenger. Hvordan skal Sarah J. Maas løse det? Det er masse som foregår, og jeg gleder meg til å finne ut av hvordan det kommer til å utvikle seg i de neste bøkene.

Selvfølgelig er det deler ved boka jeg likte veldig godt, som delen med sjømonsteret. Den biten elsket jeg! I tillegg likte jeg veldig godt å lese om Manon og de andre heksene. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes det var utrolig spennende. Det var de kapitlene jeg likte best etter hvert. 
Det var litt rart på begynnelsen, siden det var så mange forskjellige POV's, men etter hvert gikk det greit. Men jeg foretrakk Celaena's og Manon's kapitler.

Slutten av boka var veldig god; da begynte boka å bli bedre. Men noen deler synes jeg gikk litt for fort. Plutselig var det en diger kamp, og det var ikke så mye utvikling, det var mest action. Jeg synes det burde vært litt mer oppbygning til den kampen, men det er bare min mening. 

Selv om jeg hadde en del problemer med boka, har jeg fortsatt lyst til å fortsette på serien. Jeg synes at slutten av boka var såpass god, at jeg må vite hva som skjer videre. Så derfor har jeg allerede bestilt Queen of Shadows, bok fire i serien. Jeg gleder meg!

Anmeldelser av tidligere bøker:
Throne of Glass#1
Crown of Midnight#2

Bildet ble hentet fra Goodreads.

5 kommentarer:

  1. Gøy å se at du er tilbake igjen her!

    Jeg har enda ikke begynt på bok én i denne serien, men jeg har den i hylla og gleder meg veldig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk; det var gøy å endelig skrive en anmeldelse igjen!:)
      Jeg liker Throne of Glass-serien, men den er ikke serien jeg hadde anbefalt til folk hvis folk hadde spurt meg om noen gode bøker, hvis du skjønner hva jeg mener.

      Slett
    2. Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg har det sånn med Divergent og Daughter of Smoke and Bone.

      Slett
  2. Syns det er gøy at man kan ha forskjellige meninger om en bok men fremdeles like den. Jeg personlig har ikke noe problemer når jeg leser om Celaena, jeg digger henne som karakter. Jeg følte hvirkelig at hun utviklet seg som karakter i denne boken. Det skjedde kanskje ikke så mye men utviklingen følte jeg det var det som ble satt i fokus på i denne boken, og jeg syns Sarah J. Maas gjorde dette strålende!
    Jeg digger også Manon og Rowan. Så du må glede deg til neste bok, for der er de også med og de er bare helt badass og rå! hihi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har Queen of Shadows stående på hylla, og jeg gleder meg til å lese den! Heir of Fire er bare en av de bøkene som jeg hadde veldig delte meninger om, men forhåpentligvis kommer jeg til å like Queen of Shadows bedre:)

      Slett