lørdag 4. februar 2017

Eon: Dragoneye Reborn av Alison Goodman

Eon (Eon, #1)Tittel: Eon: Dragoneye Reborn
Forfatter: Alison Goodman
Serie: Eon #1
Sider: 531
Sjanger: Fantasy, drager
Utgivelsesår: 2008
Terningkast: #5

She has a powerful secret... with deadly consequences.

For years, Eon's life has been focused on magical study and sword-work, with one goal: that he be chosen as a Dragoneye, an apprentice to one of the twelve energy dragons of good fortune.

But Eon has a dangerous secret. He is actually Eona, a sixteen-year-old girl who has been masquerading as a twelve-year-old boy. Females are forbidden to use Dragon Magic; if anyone discovers she has been hiding in plain sight, her death is assured.

When Eon's secret threatens to come to light, she and her allies are plunged into grave danger and a deadly struggle for the Imperial throne. Eon must find the strength and inner power to battle those who want to take her magic... and her life. 


Jeg synes:
Det er utrolig lenge siden jeg kjøpte denne boka, og jeg husker at da jeg faktisk kjøpte den, så var jeg fast bestemt på å lese den så fort som bare mulig, men slik ble det ikke da. Så da tok det nesten halvannet år før jeg endelig bestemte meg for å lese Eon, og selv om den kanskje var litt tung, så likte jeg den utrolig godt, og jeg kan ikke vente med å lese bok to!

Det jeg liker veldig godt med Eon, er at den er inspirert av japansk og kinesisk mytologi og kultur, noe jeg må si jeg har veldig lite kunnskap om, så derfor er det veldig vanskelig for meg å finne ut om boka faktisk er autentisk. Men uansett, så har Alison goodman (forfatteren altså) sagt selv at selv om hun har gjort svært mye research av kinesisk og japansk kultur, er ikke boka særlig basert på sanne fakta, men heller bare påvirket av det hun har funnet ut da, hvis det gir mening. Interessant og original start på en serie, synes nå jeg, fordi jeg har på en måte aldri lest noe lignende, så derfor var det veldig forfriskende å lese en såpass annerledes bok enn det jeg er vant til.

I tillegg til det fantastiske premisset til boka, likte jeg også veldig godt skrivestilen til Alison Goodman. Hun har skapt en veldig realistisk og troverdig verden, og alt virker veldig godt planlagt og nøye gjennomtenkt. Alle detaljene bare gjør boka så mye bedre, og hun skriver på en måte som gjør at når jeg først finner meg selv i å lese litt, så har jeg ikke lyst til å stoppe heller. Dessuten, så må jeg bare nevne de plot-twistene på slutten av boka, som jeg ikke så for meg i det hele tatt. Jeg burde egentlig ha skjønt det, men av en eller annen grunn, kom alt bare som et sjokk. Men dette fik meg bare til å nye boka enda mer enn det jeg gjorde fra før, så det var bare en bonus at jeg ble overrasket da jeg nærmet meg slutten.

Til slutt må jeg bare nevne en negativ mening jeg har om boka; det er egentlig ikke særlig mye som skjer i løpet av disse 544 sidene, og det irriterte meg litt. Det tok så lang tid, og det virket som om det aldri kom til å skje noe veldig spennende, og det var ikke særlig mye action. Jeg følte at alt bygget seg opp mot et klimaks på slutten av boka, og det er greit nok, men jeg følte at det var litt for få spenningstopper i løpet av historien, noe som fikk meg til å like boka litt mindre, siden det tok så lang tid å lese den, og til tider ble den ørlite grann kjedelig. . .

Uansett, jeg likte boka kjempegodt, men jeg anbefaler ikke å lese denne boka før du legger deg, fordi da kan du kanskje bli litt trøtt, kanskje du nesten sovner (som jeg nesten gjorde. . .) Men det er bare fordi dette er en bok som egnes å lese foran peisen, med en kopp te, når man er lysvåken og alle sansene er på plass. Da blir boka fantastisk bra, og jeg anbefaler Eon til alle som er die-hard fantasy fans (like me XD)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar